søndag 10. april 2011

Summertime lilac…

P.peltatum er en henge/klatre pelargonium. Semi-sukkulent og flerårig. Den har lange skudd som kan nå en høyde opp til 2 meter. Bladene er eføy-formede og har mørk rød/brun sone i midten. P.peltatum ble introdusert i Nederland av Willem Adriaan van der Stel i 1700. Sir Frances Masson introduserte arten i Storbritania i 1774

Jeg er litt usikker på om Summertime lilac er en hybrid av P.peltatum eller om dette er det riktige latinske navnet men det er en skjønn liten hengepelargon. Min første av det slaget. Den har nydelige syrin-farget blomster med dypere sjatteringer inn mot øyet.

DSC_0164

Summertime Lilac

2 kommentarer:

  1. Helt utrolig fin! hvor får man fatt i sånne sjeldenheter?

    SvarSlett
  2. Hei Ingvild! Summertime Lilac har jeg fått som stikling av ei venninde. Den er ganske enkel å stiklingsformere:-) Tror ikke den er sjelden?? men så er ikke jeg så bevandret i pellis-verdenen ennå. Jeg skal prøve å ta flere stiklinger i løpet av høsten så kunne jeg kanskje ha sendt deg en til våren om du er intressert?

    Om ønskelig kan du sende meg pm til an-watso@online.no

    SvarSlett